Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor de leden

Probila - Unitrab is de Nationale Beroepsvereniging van Verwerkers en Verdelers van Producten van de Belgische Biologische Landbouw erkend door de Raad van State sinds 1984. Zij bestaat uit verwerkers en verdelers van gecertificeerde producten van de biologische landbouw volgens Verordening EG 834/2007 en volgende, die de economische, juridische en morele belangen verdedigt van haar leden, die zij eveneens informeert.
De Nationale Beroepsvereniging wil de professional helpen, zodat hij zijn werk kan doen onder de beste omstandigheden. De vereniging heeft zich hiervoor verschillende objectieven gesteld . Ze wil ook de bedrijven begeleiden in hun stappenplan naar een duurzamer beleid.
Listera les dernières actus
Vous avez la fibre bio et recherchez un poste de responsable ? Vous appréciez travailler en autonomie, êtes en quête de responsabilités et avez des idées plein la tête ?

Toutes les informations nécessaires à une compréhension efficace du label sont désormais regroupées sous la forme de deux dépliants, à distribuer selon vos besoins !

Comment encourager la durabilité dans l'industrie des produits de nettoyage?
Een belangrijk deel van onze leden is actief in de non-food sector,vooral in het domein van de etherische oliën, de cosmetica, de huidverzorging- en de cosmetica-producten en dit niet alleen in België, maar ook in andere al dan niet Europese landen.
In deze docutheek vindt je alle nuttige informatie over de biologische sector. Ze omvat ook de belangrijke thema’s waar Probila jullie belangen verdedigt, zoals de steun aan biobedrijven en de bio-wetgeving.

U bent hier

Ontwikkeling van netwerken

De aankoop van biologische producten is meer populair geworden in de afgelopen jaren. De meeste distributiekanalen bieden momenteel een assortiment organische producten aan.

Biologische producten worden voornamelijk in supermarkten en buurtwinkels (44% van de markt) of biologische speciaalzaken (31%) verkocht maar ook in kruidenierswinkels (13,5%), bij de producent (4,6%), op markten (4,5%) of door hard discounters (2,7%) [i]. Terwijl de consumptie van biologische producten vooral thuis gebeurt (70%), is er ook een groei in de foodservice en bepaalde gemeenschappen (schoolkantines, bedrijven, openbare diensten ...) Geconfronteerd met een groeiende markt, is het essentieel om de mogelijkheden voor productie en verwerking van de Belgische biologische producten te versterken. Inderdaad, door zijn concept, dat er naar streeft om de productie dichter bij de consumptie te brengen, kan de biologische landbouw deelnemen aan de consolidatie en ontwikkeling van een lokale economie door de verplaatsing van de landbouwproductie en voedselsector in België en Europa.

Hoewel het belangrijk is om te reageren op de vraag van de consument, is het ook de plicht van de verdelers om hun klanten te informeren over de noodzaak om het aanbod van de Belgische biologische producten geleidelijk in te voeren. Probila hoopt dat het op de markt brengen van bioproducten gepaard gaat met een reële uitbreiding van landbouwgrond gebruikt voor biologische landbouw dicht bij de consumptiecentra.

Bovendien versterkt lokale biologische landbouw de duurzaamheid van de economie door het uitoefenen van een positieve invloed op:

  • het milieu,
  • de biodiversiteit,
  • de klimaatverandering,
  • de tewerkstelling,
  • de economische ontwikkeling en in het algemeen de valorisatie van het platteland.

Door lid te worden van de beroepsvereniging behoort u tot een netwerk van biologische bedrijven en ondernemers werkzaam in de "groene en duurzame economie" en kan u zich onderhouden met professionals die de realiteit van hun dagelijks leven beschrijven zodat wij de juiste keuzes kunnen maken om samen bij te dragen tot de groei van het biologisch landbouwgebied door voor elke schakel in de keten te waarborgen dat er steeds vraag zal zijn naar bioproducten.

U heeft ook toegang tot een uitgebreide database waarin u verfijnd kan zoeken, en u heeft de mogelijkheid om berichten te plaatsen in het kader van uw onderzoek m.b.t.:

  • ingrediënten,
  • partnerschap,
  • vacatures en sollicitaties.

[i] Volgens de cijfers i.v.m. bio in 2013 – bron : GFK